Customer case: Kiekens
Kiekens wordt datagedreven organisatie dankzij Tribe
We ademen zo’n 20.000 keer per dag – een groot deel daarvan op het werk. Schone lucht op de werkvloer is dan ook essentieel. Kiekens, specialist in industriële stofafzuiging, zorgt voor veilige en stofvrije werkomgevingen. En terwijl Kiekens wereldwijd stof afzuigt, blaast Tribe een frisse wind door hun sales- en marketingaanpak.
Kiekens verbetert de luchtkwaliteit in bedrijven waar stof vrijkomt. “Onze systemen kunnen om het even welke stof afzuigen”, zegt Björn Hoekstra, Teamleider Marketing & Sales bij Kiekens.
“ Tijdens het boren van gaten in de vleugels komen bij Airbus fijne composiet krullen vrij die direct moeten worden verwijderd, bij Bolletje gaat het om het stof en sesamzaad dat bij het snijden van crackers vrijkomt.”
Naar een datagedreven organisatie
Het was aan Björn om het verkoopproces gestroomlijnder en vlotter te laten verlopen. “We wilden datagedreven werken: keuzes maken op basis van cijfers en data, niet langer op onderbuikgevoel. Er was al wel een soort van CRM, maar niemand gebruikte het. Alles ging via ‘Excelletjes’. Wat we goed deden, waar we kansen lieten liggen, hoe groot de kans op een deal was, … Dat wisten we allemaal niet. Daarom zijn we met Tribe gestart.”
Klein begonnen, half gewonnen
Toen dat eenmaal goed stond, hebben we Tribe stap voor stap verder uitgebouwd – met dashboards voor onze verkopers, nieuwe widgets en andere uitbreidingen. efficy heeft ons daarin uitstekend begeleid. Inmiddels bouwen we zelf dashboards en draait Tribe helemaal zoals wij het willen.
Iedereen mee aan boord
Toch was niet iedereen meteen overtuigd. “Een CRM wordt vaak gezien als een controlemiddel: wat heb je gedaan deze week, deze maand, dit jaar? Sommigen gaven aan: ‘Ik doe het al 20 jaar zo, en het werkt. Waarom zou ik dat veranderen?’ Of: ‘Hoezo, ik moet alles plots in een systeem zetten?’ Of nog: ‘Waarom moeten alle offertes er ineens zo officieel uitzien?’”
“Het was in het begin even wennen, maar inmiddels ziet iedereen de meerwaarde van Tribe.”
“Het was in het begin even wennen, maar inmiddels ziet iedereen de meerwaarde van Tribe”, vertelt Björn. Dankzij het toevoegen van stofsoorten als optie bij verkoopkansen kunnen we nog sneller en gerichter zoeken. Dat maakt het offertetraject niet alleen efficiënter, maar zorgt er ook voor dat collega’s eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie.”
“Als we bijvoorbeeld een oplossing moeten vinden voor een toepassing met cacao, hoeven we alleen maar in Tribe te kijken. We zien direct welke verkoopkansen er eerder zijn geweest, hoe de oplossing er toen uitzag, welke offertes we hebben gemaakt … Bovendien kunnen we ons verhaal nu op een uniforme manier presenteren: alle offertes hebben dezelfde opbouw en uitstraling.”
Duidelijker zicht op sales
“Onze salesmeetings zijn een stuk efficiënter. Elke accountmanager opent Tribe en licht zijn verkoopkansen toe. Wat niet in Tribe staat, wordt niet meegenomen.”
Uitstekende basis voor marketing
“De data uit Tribe is het vertrekpunt van al onze marketingactiviteiten.”
Die inzichten vertalen ze bij Kiekens direct naar de marketingaanpak. “We optimaliseren onze website op het gebied van content en SEO, specifiek voor de branches waar we het meeste potentieel zien. Ook onze contentkalender voor LinkedIn en andere kanalen stemmen we hierop af – gericht, onderbouwd en met focus. In plaats van met hagel te schieten, weten we nu precies waar we moeten mikken.” Björn noemt onder andere defensie, voeding, metaal en recycling als sectoren met veelbelovende kansen.
Samenwerking die het verschil maakt
Die vlotte samenwerking is volgens Björn een belangrijke reden waarom Tribe zo snel werd omarmd binnen de organisatie.
“efficy begreep onze business, dacht mee en leverde snel. Dat maakt het verschil.”